Isnin, 25 Januari 2010

JANGAN MUDAH MENUDING JARI…..

Bila kita susah…mulalah datang gelabah. Hilang sabar…hilanglah tabah. Marah…menyumpah…macam-macamlah lafaz seranah. Apa lagi jari telunjuk….lurus menghala ke arah pemerintah yang konon menurut pandangannya…pentingkan diri dan kroni serta berat sebelah. Mungkin ada benarnya…tapi jangan nafikan….mungkin ada pula salahnya.

Di masa jari telunjuk lebih gemar kita halakan kepada orang lain….sekurang-kurangnya tiga batang jari lagi…sedar tak sedar…masih menuding diri kita sendiri. Cuba kita sama-sama melakukan demonstrasi sendiri….. diam-diam….cuba halakan telunjuk kita ke arah orang lain…kemudian kita perhatikan…di bawah telunjuk yang menuding orang lain itu…sebenarnya ada tiga batang jari lagi secara sembunyi-sembunyi menuding ke arah kita sendiri. Betul tak?

Nah….mari kita fikirkan mengapa ia terjadi sedemikian. Memang di sebalik apa yang berlaku, sesetengah permasalahan yang melanda berkemungkinan disebabkan kelonggaran sistem pemerintahan yang berkuatkuasa. Tetapi, selebihnya adalah kerana sikap dan kelemahan kita sendiri.

Mengapa kita susah…mengapa orang lain boleh senang…tentu inilah yang menjadi pokok persoalannya. Langkah pertama….kita harus bertanya kepada diri sendiri…mengapa kita susah. Tanyakan……adakah kita sudah berusaha sekeras-kerasnya untuk mencapai hasrat kita untuk hidup senang. Apa yang telah kita lakukan untuk mengecapi kesenangan hidup…hanya dengan mengharap taburan bantuan daripada pemerintah? Adakah mengharap itu satu usaha?

Mari kita ambil contoh….ada satu kelompok masyarakat dari satu sektor yang dianggap miskin…punyalah banyak bantuan dan subsidi yang diberikan oleh pemerintah..tetapi ternyata bantuan yang dicurahkan oleh pemerintah ini juga tidak berhasil mengubah kehidupan kelompok ini…biar pun turut disediakan habuan bulanan. Adakah ini juga salah pihak lain?

Kita mampu berkahwin dan membina sebuah keluarga. Dah menjadi tanggungjawab kita untuk mengerah tenaga bagi menyara dan memenuhi keperluan keluarga. Takkanlah sampai nak makan pun minta disuapkan….Berusahalah mencari rezeki dengan segala kudrat yang telah dianugerahkan Allah swt. disamping merebut pelbagai peluang yang disediakan oleh pemerintah demi meningkatkan taraf kehidupan kita.

Jangan hanya berpeluk tubuh sambil mengharap rezeki datang sendiri. Sedangkan pendatang asing pun masih mampu meneruskan kehidupan mereka walau pun terpaksa lari sana sini. Hakikatnya mereka rajin bekerja….ada jadi tukang…susun batu bata…pasang jubin….kacau simen….segelintirnya jadi nelayan guna Pumpboat. Janji mereka boleh mendapat hasil untuk menyambung kehidupan pelarian mereka. Jangan pula kita ambil sikap buruk sesetengah mereka…itu langkah tidak betul.

Sebenarnya….masyarakat kita…mahu tidak mahu…harus mengikis sikap MALAS yang sedang melingkari jasad mereka. Bukan setakat malas bekerja…bahkan lebih jauh daripada itu…..malas untuk berubah….yang akhirnya mengakibatkan kesenangan hidup yang diharap-harapkan hanya tinggal angan-angan.

Jumpa lagi di episod seterusnya……..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan