Rabu, 27 Januari 2010

JANGAN JADI KETAM

Perpaduan…perpaduan…perpaduan…..Inilah ungkapan yang sering kita dengar. Setiap hari….setiap minggu….setiap bulan….setiap tahun….bahkan setiap kali pemimpin berganti. Perpaduan Nasional, Malaysian Malaysia dan macam-macam lagi termasuk yang terbaru 1Malaysia. Tujuannya mungkin sama saja…mengajak seluruh rakyat memperkukuhkan perpaduan.

Acap kali pula di mana-mana program atau majlis, para pemimpin akan melaungkan ungkapan yang sama. Meminta rakyat bersatu…membina ukhuwah yang mantap dan sebagainya. Tetapi di masa yang sama…kita melihat mereka yang bergelar pemimpin ini bertelagah sesama sendiri. Sikap saling mencantas terus berlaku. Terdapat pula di sesetengah kawasan, pemimpin parti di kawasan berkenaan tidak sebulu, biar pun berada dalam barisan kepimpinan yang sama. Apa lagi bila ideologi politik mereka berbeza. Apa sebabnya…hah….ini memang hanya Allah swt. dan mereka sahaja yang tahu.


Rakyat…khususnya mereka yang satu level dengan saya mungkin kebingungan atau keliru dengan apa yang berlaku. Bingung kerana rakyat disuruh bersatu sedang pemimpin saling terus mengamalkan sikap bagai ENAU DALAM BELUKAR, melepaskan pucuk masing-masing. Keliru disebabkan wujud “ double-standard ” dikalangan pemimpin. Akhirnya samalah juga dengan nasib si KETAM YANG MENYURUH ANAKNYA BERJALAN BETUL.


Bila berbicara tentang perpaduan…ia sebenarnya adalah tanggungjawab mutlak seluruh warganegara. Bukan hanya tanggungjawab orang Melayu, bahkan juga merupakan tanggungjawab semua bangsa/suku/keturunan yang ada di Malaysia. Tidak kira mereka pemimpin atau rakyat biasa. Kaya atau miskin papa kedana. Punya darjat atau hidup melarat. Islam atau bukan Islam. Perpaduan adalah tanggungjawab bersama.


Namun, sebagai pemimpin….namanya juga PEMIMPIN…mereka harus memimpin rakyat menuju ke arah perpaduan yang dilaungkan. Menjadi model terbaik kepada masyarakat untuk dicontohi. Bukan memperlihatkan sikap yang bertentangan. Berebut jawatan….berebut kuasa sehingga bercakaran sesama sendiri. Akhirnya rakyat juga yang akan rugi…..


Rumusannya….para pemimpin harus bersatu terlebih dahulu…barulah rakyat akan turut bersatu untuk membina perpaduan yang utuh. Perpaduan yang mantap sebagaimana yang dimaksudkan oleh gagasan 1Malaysia. Fikir-fikirkanlah…….wahai pemimpin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan