Khamis, 16 September 2010

AMALKAN HUBUNGAN DUA HALA......BOLEH MEMBERI DAN MENERIMA

Kewujudan Media Baru Elektronik seperti Blog, Twitter, Facebook dan sebagainya dengan sendirinya menjadi medan bebas kepada masyarakat untuk menyuarakan pelbagai nada pandangan, komen, pujian, teguran dan kritikan terhadap mana-mana pihak termasuk kerajaan. Inilah hakikat yang seharusnya diterima oleh semua pihak apabila kecanggihan sistem komunikasi semakin hebat.

Diantara laman yang paling mudah dan sangat ramai pengikutnya adalah FACEBOOK. Melalui Facebook ini, terjalinlah rangkaian persahabatan yang ada diantara individu yang memiliki sehingga ribuan sahabat Facebook. Melalui dinding Facebook, pemilik boleh menyiarkan segala komen dan pandangannya sama ada ia berbentuk teguran/kritikan atau puji-pujian sebebas-bebasnya tanpa sekatan.

Facebook ini mempunyai jutaan pengikut, jadi sudah tentu sebarang artikel yang disiarkan di dindingnya akan dibaca oleh jutaan manusia. Namun pemilik dinding facebook ini juga memiliki hak dan cara masing-masing dalam meluahkan pendapat/pandangan/komen mereka. Hakikatnya, apa pun bentuk pandangan/komen mereka harus diterima seadanya kerana sudah menjadi lumrah alam, persepsi manusia pasti berbeza-beza. Cuma sebelum menyiarkan sebarang artikel ada baiknya pertimbangkan dahulu isi kandungannya, agar kalau boleh, ia lebih bersifat membina daripada membawa celaka.

Justeru untuk melihat kewujudan Facebook ini lebih bermanfaat, pengguna sebaiknya mengamalkan sikap keterbukaan, boleh memberi dan menerima komen/pandangan serta mempertimbangkannya dengan waras dan penuh kebijaksanaan. Jangan sesekali beranggapan bahawa setiap komen/teguran atau kritikan yang dilontarkan bertujuan untuk memalukan atau mengaibkan atau menjatuhkan kedudukan sesiapa. Apa lagi bila ia bersangkutan dengan politik, salah satu bidang yang sangat terdedah kepada teguran/kritikan.

Bertindaklah secara professional, memperlihatkan kebijaksanaan dan berfikiran terbuka yang mampu memberi serta menerima pandangan/teguran/kritikan. Biasanya, teguran dan kritikanlah membuatkan manusia menjadi lebih baik dan berjaya kerana berpeluang untuk memperbaiki diri dan pencapaiannya. Ingatlah....orang mengkritik tidak bererti menentang. Orang memuji tidak bermakna menyokong. Orang yang menegur tidak bermaksud membenci dan berbeza pendapat bukan semestinya dianggap berkelahi tetapi sekadar mencari titik persamaan yang ikhlas dan murni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan