Isnin, 13 September 2010

RUMAH TERBUKA BIAR SESUAI TEMPATNYA

Selamat berjumpa lagi setelah sekian lama merehatkan diri disebabkan kesibukan yang tidak dapat dielakkan. Di kesempatan ini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua umat Islam khususnya mereka yang sempat melayari blog ini.

Di pertemuan kita kali ini, saya ingin sekali membawa pemikiran anda kepada satu perkara yang berlaku dalam suasana Hari Raya tahun ini. Rumah Terbuka YB Datuk Ghulam Haidar Khan, ADUN kawasan N21 Kawang yang diadakan bersama YB Datuk Rosnah, AP P175 Papar di Dewan Masyarakat Papar pada 12 September 2010. Jangan anggap ini sebagai bantahan tetapi anggap sahaja sebagai teguran untuk pembetulan atau penambahbaikan.

Rumah Terbuka Hari Raya yang diadakan oleh wakil2 rakyat, sememangnya bertujuan untuk memberikan peluang kepada masyarakat khususnya rakyat yang diwakili. Jika Ahli Parlimen yang mengadakan rumah terbukanya di dewan masyarakat yang terletak di kawasan DUN Pantai Manis, ia tidak menimbulkan masalah kerana Parlimen Papar merangkumi kawasan DUN Kawang dan Pantai Manis.

Tetapi persoalannya di sini, apakah rasionalnya Wakil Rakyat Kawang, YB Datuk Ghulam Haidar Khan turut mengadakan rumah terbuka hari rayanya secara bersama di dewan yang sama. Saya ulangi sekali lagi, dewan masyarakat terletak di dalam kawasan DUN Pantai Manis bukan di kawasan DUN Kawang.

Bukankah tindakan untuk mengadakan rumah terbuka di lokasi di luar dari kawasan yang di wakili akan menimbulkan kesulitan kepada rakyat yang di wakili untuk datang berziarah atau berhari raya. Saya merasakan, adalah lebih baik dan menyenangkan jika YB Datuk Ghulam mengadakan rumah terbukanya di dalam kawasan diwakilinya agar lebih ramai rakyat dapat hadir bersama kerana mereka tidak terpaksa berjalan jauh apa tah lagi ia mungkin dapat menarik lebih ramai orang2 kampung untuk hadir berhari raya.

Maka itu, siapa pun yang berada disekeliling pemimpin seharusnya memberikan pandangan dan cadangan yang baik. Cadangan yang berupaya untuk memberi manfaat kepada masyarakat setempat dan mampu memberi keuntungan politik kepada pemimpin. Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan