Jumaat, 22 Januari 2010

JANGAN PANDANG SEBELAH MATA

Aku ingin sekali melihat masyarakatku terus terbela. Apa lagi jika mereka memang kurang berkemampuan @ miskin. Alangkah senangnya hati, kalau saja tidak ada lagi orang yang susah di bumi yang kononnya bertuah ini.

Tetapi hakikatnya tidak begitu. Ternyata masih ramai lagi warga yang hidup dalam kesusahan. Bukan nak menafikan sumbangan kerajaan tapi kadang-kadang ia tidak sampai kepada sasaran. Terlalu banyak perkara yang boleh menimbulkan tanda tanya dek kerana kepincangan pelaksanaan.

Amalan diskriminasi kian berleluasa sehingga yang layak tidak mendapat haknya. Di masa yang sama haknya diberikan kepada orang lain yang jauh lebih baik kehidupannya. Tidakkah runtuh hati jika mereka tahu apa yang terjadi. Adakah kita sanggup melihat hak orang susah diragut dan diserahkan kepada orang yang punya kehidupan lebih mewah.

Mari kita tenung foto yang saya tampalkan ini. Kita amati dan fikirkan.....betapa tubuh tua di foto itu masih punya jatidiri dan keinginan untuk berdikari....sedang di sekelilingnya....saudara sewarganegaranya mendapat apa yang dicita.

Ke mana pergi pemimpin masyarakat yang diangkat oleh Wakil Rakyat....mengapa tidak kamu usahakan agar pakcik tua ini dibantu...kenapa tidak kamu panjangkan permasalahannya ke pengetahuan Ketua kamu...Tidak kasihankah kamu kepada warga emas ini. Warga emas yang tetap cekal dan tabah untuk menyiapkan rumahnya tanpa bantuan sesiapa....Adakah dia tidak layak menerima bantuan rumah di bawah PPRT.


Jika saja kamu masih dibuai mimpi...bangunlah....bantulah mereka yang memerlukan. Jangan abaikan tanggungjawab....jangan hanya melihat kesusahan orang lain tanpa ada usaha untuk membantunya. Jawatan hanyalah amanah yang dipertanggungjawabkan dan harus dipikul sebaik-baiknya dengan niat yang ikhlas.

1 ulasan: